Drammen Flyklubb

En av landets største og eldste flyklubber som holder til på Hokksund flyplass.
(Stiftet 1936)

Kontakt Motorgruppa

Leder: Torbjørn Iversen leder.motor@drammenflyklubb.no
Mobile: +47 95744825
Skolesjef: Oddvar Grøstad skolesjef.motor@drammenflyklubb.no

Motorfly

Vi har en sertifisert og veldrevet flyskole med solid historie og dyktige instruktører. Og Hokksund flyplass er en meget velegnet gressbane å lære å fly på.

Vårt skolefly er Cessna 172SP med Garmin 1000 «glasscockpit». Denne flytypen er meget godt egnet til skoleflyging og er det motorflyet som på verdensbasis er mest benyttet mest til privat- og klubb flyging.

Ta en prøvetime for å finne ut om flyging er noe for deg!

Svært mange angrer på at de ikke tok flysertifikatet tidligere! Med en prøvetime får du raskt og enkelt mulighet til å sjekke ut om flyging er en hobby – eller kanskje også yrkesvei – som kan passe for deg.

Det er en helt uforpliktende og mest sannsynlig en artig opplevelse som i veldig mange tilfeller motiverer til å gå videre med opplæring.

Det er bare å ta en telefon til en av våre hyggelige instruktører og avtale tid.

Drammen Flyklubb er så heldig å ha skolesjef og instruktører som er meget erfarne og med lokal tilknytning til klubben og distriktet.

Skolesjef: Oddvar Grøstad Mobil: 913 21 237
Instruktører: Kjell Øpstad Mobil: 900 47 833
Mahmood Akbar Mobil: 977 87 622
Teorikurs – støtteundervisning Skolen driver teorikurs i form av støtteundervisning tilpasset elever som tar PPL/LAPL-teorien ved det nettbaserte kurset til Privatfly.no. Undervisningen gjennomføres vanligvis i vinterhalvåret med start i september/oktober og avslutning ved sesongstart. Det er en fordel å være ferdig med teorien og gjerne eksamen før praktisk del starter. Følger man undervisningsplanen, så er det lagt opp til å kunne avlegge eksamen og starte praktisk flyging påfølgende vår. Men fremdriften er det selvfølgelig opp til den enkelte elev å avgjøre. Kan hende ønsker eller trenger man å bruke mere tid. Løpende kontroll av elevens kunnskapsnivå og til slutt oppmelding til teorieksamen for Luftfartstilsynet foregår gjennom Privatfly.no.

Andre tilbud

Foruten flyene motorgruppen disponerer, så er det muligheter for å fly to veteraner som er tilknyttet Cub gruppa, et andelslag i klubben.

Den ene er en 1953 modell 90hk Army Cub (LN-ACF), opprinnelig brukt av hærens artilleri. Denne krever halehjulsutsjekk som gjøres gjennom flyskolen. Om vinteren monteres det normalt ski, og da kan også skiutsjekk tilbys gjennom flyskolen. Det andre flyet er en Orlican L-40 Meta Sokol (LN-BNS), en tsjekkisk modell fra 50 tallet med inntrekkbart understell, variabel pitch, og med historie i Drammen flyklubb helt tilbake til 1961.

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com