Drammen Flyklubb

En av landets største og eldste flyklubber som holder til på Hokksund flyplass.
(Stiftet 1936)

Kontakt Seilflygruppa

Leder: Fredrik Øystese
Nestleder: Mats Ruste Holen
Kontakt oss: seilfly.drammenflyklubb@gmail.com

Skolesjef: Jon Vedum skolesjef.seil@drammenflyklubb.no

Seilfly

Seilflyaktivitet på Hokksund flyplass

I sesongen er det briefing lørdag kl. 10:00 og søndag kl. 11:00. I sommerhalvåret også onsdag kl 17:00. Møt gjerne opp tidligere for klargjøring av fly.

Trenger du seilflyinstruktør i en eller annen kategori? Meld deg på i MyWebLog med dine ønsker og behov så får instruktørene litt oversikt over om det er ABC-skoling, acro eller PFT’er de må forberede. Hvis folk er flinke til å melde fra hva de trenger hjelp til og å møte opp så forenkler det også planleggingen av instruktørkapasitet. Husk å melde deg av dersom du ikke kan komme allikevel så opptar du ikke plass som noen andre vil ha.

Seilflyskolen

Seilflygruppa arrangerer både teorikurs, praktisk opplæring og til flygebevis for seilfly. Vi har ca. 15 instruktører som bidrar på sin fritid, uten noen form for godtgjørelse, for å hjelpe deg å bli en god seilflyver. Hvis du har bestemt deg for å satse på seilflyging, så er det bare å sette i gang med innmelding i klubben og praktisk opplæring. Er du usikker på om du skal satse på dette så avholder vi introduksjonskurs i løpet av sommeren, noe som vil gi deg litt opplæring uten for mye binding. I tillegg til informasjon om opplæring, kan du også lese litt om hva som venter deg når du har fått flygebeviset ditt.

Husk at all seilflyaktivitet drives i klubbregi og på dugnadsbasis. Det er ingen som er ansatt, og alle må hjelpe til både med vedlikehold og bakketjeneste. Det er også en god seilflyskikk og praksis at de som skal fly må stille opp til morgenbriefing (lørdag kl 10:00 og søndag kl 11:00) og at man er til stede hele dagen slik at ikke et fåtall blir stående igjen med all opprydding. Kontaktperson for seilflyskolen er skolesjefen.

Seilflyging for funksjonshemmede

Drammen Flyklubb tilbyr rullestolbrukere teoretisk og praktisk opplæring som fører frem til seilflybevis.

Teoriundervisningen foregår i klubbens nye universelt utformede klubbhus, som blant annet er utstyrt med rullestolrampe, stort bad og toalett, samt hvilerom.

Den praktiske opplæringen foregår i et fabrikknytt to-seters skolefly som klubben mottok i mai 2016. Flyet er identisk med vanlige to-seters seilfly, men er i tillegg utstyrt med ett ekstra håndtak som styrer de funksjonene som vanligvis blir styrt med bena.

Hvis du er rullestolbruker og ønsker mer informasjon om hvordan bli seilflypilot, kan du kontakte skolesjefen.